ДУХОВНА ТРИБИНА: АЛЕКСАНДРОВАЧКИ ИКОНСТАС

У недељу, 4. јуна 2017. године, у оквиру ДУХОВНИХ ТРИБИНА, у Свечаној сали Суботичке Црквене општине Световазнесењског храма, са почетком од 18 часова, одржано је предавање на тему Александровачки иконостас. Предавање је одржала историчарка уметности Драгана Албијанић, која је присутне слушаоце упутила у историјат, основни идејни програм, тематски репертоар, историјско-уметнички значај и ликовно-уметнички квалитет овог иконостаса, као и у стручна мишљења о евентуалном аутору његовог уметнички високо квалитетног сликарства. Пропраћено слајдовима иконостаса и његових појединачних икона на видео биму, предавање је протекло у атмосфери велике  концентрације и заинтересованости присутних, који су на крају изразили своје позитивне утиске, те поставили и извесна питања.

Предавач Драгана Албијанић је истакла стручне закључке вишедеценијских истраживања о сликарству овог иконостаса, који су сви сагласни у погледу његовог несумњивог историјско-уметничког значаја за целокупну историју српског сликарства, као и његовог високог уметничког квалитета. У питању је српски барокни иконостас из друге половине 18. века који по својој иконографији и стилским обележјима сликарства представља врхунско дело српске црквене уметности 18. века и чини прелаз из позновизантијске традиционалне уметности у нови барокни израз. Он је и изузетно важно сведочанство културних, историјских и црквено-историјских прилика тог времена, када су се Српска Православна Црква у оквиру Карловачке Митрополије и српски народ налазили у саставу Хабзбуршке Монархије на челу са краљицом Маријом Терезијом и били принуђени да у оквирима за њих нове барокне културе траже нови начин ликовног изражавања својих православних догматско-литургијских значења.

На крају предавања Драгана Албијанић је истакла да је од стране Завода за заштиту споменика културе овај иконостас и целокупни храм Светог Димитрија у Александрову  проглашен за Културно добро од великог значаја, али да се иконостас налази у стању које захтева нову рестаурацију и позлаћене дуборезне декорације и самог сликарства.

ФОТОГРАФИЈЕ ИКОНОСТАСА